Förutsättningar

Onsdag. 
 
Herr T har precis lämnat Mora för en campingresa i 5 dagar. Igår kände jag mig totalt maktlös i hans resa, nada koll och alldeles för mycket i huvudet för att få saker att ramla på plats. Idag är det mer verkligt, och även om jag vaknade på gränsen till halvdöd i trötthet så känns det mer nyktert idag.
Den här resan är en stor utmaning för mig som mamma, svårt att rädda någon som är 70 mil bort 🙈
Vi vänder på tanken och inser vilket äventyr fyra ungdomar kommer att få. Och dom är ju inom Sveriges gränser iaf 😅 
 
J i källaren är helt okontaktbar idag. Ingen skola idag misstänker jag starkt. Han vankade av och an igår kvälls, orolig, låg i vår säng, var runt oss mycket. Han funderar mycket på skolan. Jag skickade till hans mattelärare igår och bad om läxfritt ett tag framöver för att lugna en nerv till.
Det var helt ok från hennes sida 💚🙏
Men J har antagligen varit uppe länge inatt, trots sömntablett, eftersom han var så svår att få liv i nu på morgonen. 
 
Fröken fräken på övervåningen ska hänga med mig på städning idag 😃Jag ser verkligen fram emot det! Helstädning av ett rätt stort hus. Dock kommer vi inte hinna med allt idag, men 1/3 borde vi beta av iaf. 💜
 
Personalen på onsdagsfikat föll bort för idag, och jag funderade om jag skulle ta det själv. Men, det innebär hastiga förändringar i mitt schema och bara det suger för mycket energi. Jag ställde in fikat. Jag hade kunnat möblera om, jag hade kunnat, men.
C bad mig att ställa in.
Jag ställde in, och kroppen blev lugnare. 💛
 
Vi vaknar till regn idag, och det känns som ett bra regn. Nu kommer det bli grönt fort, och till veckan skulle det bli varmt. Jag och Sknårpan röjde runt lite i trädgården igår kvälls. Tog bort fyra trasiga pallkragar, letade mask, fyllde igen gropar, krattade, planterade ut perenner och vattnade petuniorna i växthuset. 
 
Gårdagen överlag kändes utmanande. Det händer mycket i familjen, runt familj, släkt & vänner. Hälsomässigt, sjukdomar, operationer, sorg, frustration, stress. Det känns som att hela mänskligheten tar ett steg till vänster och förutsättningarna blir totalt förändrade. Som att man vrider något gamlat som växt fast till ett nytt läge. Hör ni hur det knakar? 
Typ. 
 
Hos hönsen så har två ruvande hönor utökats till tre. Kycklingarna som fått bo i en avskärmad del i hönsgården har fått flytta ut i stora hagen. Eftersom dom vuxna tanterna rev staketet igår och det blev fritt för kycklingarna att gå ut i stora hagen. Dom växer fort och jag tror att dom är ca en månad just nu. 
 
Jag ska dricka upp mitt kaffe, släppa ut gässen från hagen och sen sätta mig med datorn. 
 
Hoppas alla får en bra regn-dag 💝